Ajankohtaista

Muista viestinnän visuaalisuus myös esityksissä

Viestinnän visualisoimisesta on puhuttu jo vuosia. Tänä vuonna European Communication Monitor 2017 -kyselyn perusteella visuaalisuus nousi jopa vuoden viestinnän ykköstrendiksi. Tiedon visualisoinnin tärkeimpinä kyselyssä mainittiin videot, infografiikka ja valokuvat.

Visuaalisuus kannattaa muistaa kuitenkin myös keskustelutilaisuuksissa ja esityksissä. Esimerkiksi julkinen keskustelu voidaan käydä visuaalisissa puitteissa, joihin kuulija voi luoda omien tuttujen mielleyhtymien kautta siteen. Kun kuulijalle muodostuu tilaisuudessa tunne, hän myös muistaa kuulemansa asian pidempään.

Olimme mukana järjestämässä Made by Finland -kampanjaan liittyvää tilaisuutta kesän Suomi Areenassa. Made by Finland -kampanjassa Suomalaisen Työn Liitto, sen jäsenet ja yhteistyöorganisaatiot kutsuvat kaikki pohtimaan, miten suomalainen työ menestyy myös seuraavat sata vuotta. Kampanja pitää sisällään muun muassa erilaisia tapahtumia ja suomalaista työtä käsitteleviä tutkimuksia.

Halusimme yhdessä Suomalaisen Työn Liiton ja yhteistyökumppaneiden kanssa toteuttaa SuomiAreenan tilaisuuden uudella tavalla. Tilaisuudelle valitsimme missikisoihin viittaavan Miss Suomi menee? -teeman. Tapahtuman lavasteina toimi kisoista tuttu catwalk-lava, ja juontajana toimi koomikko ja näyttelijä Joonas Nordman.

Asiantuntijat kävelivät vuorotellen catwalkia pitkin Joonas Nordmanin haastateltaviksi. Puheenvuoroissa eri alojen asiantuntijat puhuivat lyhyesti ja selkeästi rajatuista aiheista. Tällaiset puheenvuorot vaativat esiintyjiltä teeman erinomaista hallintaa ja kykyä kertoa asiat selkeästi lyhyessä ajassa. Lyhyiden puheenvuorojen avulla yleisö kuitenkin kykenee sisäistämään viestit nopeammin ja paremmin. Visuaalisten puitteiden ja lyhyiden selkeiden puheenvuorojen lisäksi tilaisuus oli höystetty sopivalla määrällä huumoria.

Konsepti toimi erinomaisesti. SuomiAreenan järjestäjä MTV palkitsi keskustelutilaisuuden tämän vuoden innovatiivisimmaksi. Valintaa perusteltiin sillä, että tilaisuudessa tuotiin tärkeitä asioita esiin uudella tavalla.

Kööpenhaminan kauppakorkeakoulu, Copenhagen Business School on lopettanut powerpointien käytön maisteriopetuksessa, sillä kalvojen käytön katsotaan tekevän opettajista tylsiä. Haastammekin kaikki markkinoijat ja viestijät miettimään uusia mielenkiintoisia esitysratkaisuja. Jo Aristoteleen oppien mukaan puheen pitää sisältää oivaltava tapa vedota kuulijoiden tunteeseen ja saada heidät puolelleen. Juuri tällaisesta tunneyhteyden luomisesta – yleisön, tapahtuman ja puhujan välillä – oli kyse myös Suomi Areenan tapahtumassa.

Jaa