Kauppakeskuksen virtuaalinen sisäänkäynti suoristi ostopolun mutkat koronakriisin ajaksi

Kauppakeskuksilla on keinoja auttaa vuokralaisiaan ja vauhdittaa myyntiä myös koronakriisin keskellä. Kämp Galleria kokosi liikkeidensä verkkokaupat portaaliin, josta asiakkaiden on helppo navigoida lempituotteidensa ääreen poikkeustilanteesta huolimatta.

Koronaviruspandemia on vaikuttanut monin tavoin ihmisten työntekoon, liikkumiseen ja vapaa-aikaan jo yli kuukauden ajan. Tartuntojen vähentämiseksi tehdyt rajoitukset ovat pitäneet kansalaiset tehokkaasti kotona – ravintoloissa, kauppakeskuksissa ja kivijalkaliikkeissä on ollut hiljaista.

Normaalioloissa vilkkaassa Helsingin ydinkeskustassa, Aleksanterinkadun, Mikonkadun, Pohjoisesplanadin ja Kluuvikadun rajaamassa korttelissa sijaitseva kauppakeskus Kämp Galleria reagoi nopeasti viranomaisohjeistuksiin ja poikkeustilanteesta johtuvaan kävijämäärien laskuun. Siivousta tehostettiin ja aukioloajat vapautettiin vastaamaan liikkeiden toimintaedellytyksiä.

Tavanomaisten toimien lisäksi kauppakeskus avasi verkkosivuilleen pikavauhdilla vuokralaisten verkkokauppoihin ohjaavan portaalin, jonka kautta asiakkaat pääsevät helposti ostoksille lempiliikkeisiinsä.

Portaalista tuli eräänlainen kauppakeskuksen virtuaalinen eteinen poikkeusoloissa.

– Liikkeiden verkkokauppoihin ohjaava laskeutumissivu jatkaa kauppakeskuksen keskeistä toiminta-ajatusta asiakaskokemuksesta: halutaan tarjota kaikki tarpeellinen vaivattomasti yhdestä paikasta erinomaisella palvelulla höystettynä, toteaa portaalin suunnittelusta ja toteutuksesta vastanneen Taskut Communicationsin toimitusjohtaja ja Kämp Gallerian asiakkuusjohtaja Petteri Kakkola.

Elämyksellinen kauppakeskus kestää kriisin

Jo ennen koronakriisiä kaupan ala, erityisesti muoti- ja vaateteollisuus, on ollut perustavanlaatuisessa murroksessa. Ala on pohtinut, millaiseksi kivijalkakaupan ja verkkokaupan tasapaino muotoutuu, ja mihin suuntaan kuluttajien valinnat kallistuvat, kun tuotteiden vastuullisuuden merkitys kasvaa.

Kämp Galleria on hyvä esimerkki modernista kauppakeskuskonseptista, jossa pieniä toimijoita on koottu saman katon alle ja brändien ympärille luodaan elämyksiä: suomalaisen muodin kerros Kämp Garden tarjoaa kodin kotimaisille suunnittelijoille ja kiinnostavalle kaupunkikulttuurille, ja syksyllä alakertaan avautuva Valokuvataiteen museo K1 tuo kaupalliseen ympäristöön taiteellisen ulottuvuuden.

Henkilökohtaisen kokemuksen ja oivalluksia herättävien elämysten tarjoaminen on kivijalkakaupoille – myös kauppakeskuksille – elinehto. Anonyymi ja ei-henkilökohtainen verkkokauppa eroaa paikan päällä asiakkaan saamasta kontaktista tuotteisiin ja jopa suunnittelijaan. Samalla syntyy vuoropuhelua kummallekin tärkeistä teemoista, kuten tuotantomenetelmistä, materiaalien alkuperästä ja suunnittelun lähtökohdista.

– Verkkokaupan yleistyessä persoonallisesti toteutetut virtuaaliset ostosympäristöt ja sosiaalisen median kanavat luovat mahdollisuuksia samankaltaiseen kanssakäymiseen, Petteri Kakkola ennustaa.

Kaupankäyntitavat ovat joka tapauksessa muuttumassa, oli koronakriisiä tai ei.

– Viimeistään nyt kivijalkakaupan ja online-shoppailun välinen kilpailuasetelma muovautuu enemmän toisiaan täydentävän kumppanuuden suuntaan. Tulevaisuuden kauppakeskukset huomioivat myös vuokralaistensa verkkoliiketoiminnan tuomat mahdollisuudet, Kakkola uskoo.


Taskut on kiinteistö- ja rakennusalaan erikoistunut viestinnän asiantuntijayritys, joka palvelee myös kauppakeskusmarkkinoinnissa. Autamme löytämään toimivat konseptit ja oikeat vetovoimatekijät niin vuokralaisten kuin asiakkaiden houkutteluun.

Lue lisää kauppakeskusmarkkinoinnin palveluistamme tai kysy lisää Petteri Kakkolalta petteri.kakkola@taskut.fi

 

Photo by Brooke Lark on Unsplash

Muita ajankohtaisia

näytä kaikki

9.4.2020

Kotimaiselta hankkiminen on #vastuullisuusteko

Taskut oli Suomalaisen Työn Liiton yhteistyökumppanina koronakevään #vastuullisuusteko -kampanjan toteutuksessa. Maapallon yli pyyhkäissyt koronaviruspandemia on järisyttänyt suomalaisyritysten arkea. Nyt jos koskaan kotimaisella kulutuksella on merkitystä. Suomalaisen Työn Liiton #vastuullisuusteko-kampanja nostaa faktat esiin: Jos

19.3.2020

Autamme asiakkaitamme toimimaan myös poikkeustilanteissa

Koronavirusepidemian aiheuttamina poikkeuksellisina aikoina palvelemme asiakkaitamme pitämällä viestinnän ja markkinoinnin pyörät pyörimässä. Olemme tukena myös uusissa ja yllättävissä tilanteissa, kuten poikkeustilanteista viestimisessä, kiireapuna viestinnän ja markkinoinnin hoitamisessa sekä tuemme virtuaalisissa

2.2.2020

Miten kiinteistö- ja rakennusala viestii 2020-luvulla?

Kiinteistöjen markkinoinnissa panostetaan nyt tiukan faktan ohella tunteiden ja mielikuvien herättelyyn. Tarinavetoinen sisältömarkkinointi tekee kiinteistön eläväksi ja kertoo sen olemassaolon tarkoituksesta. Rakennusalalla vastuullisuuden viestiminen ja sidosryhmien huomiointi ovat entistä suuremmassa roolissa. Näin ennustaa Taskujen