9.6.2021

Kiinteistöjen vastuullisuusteot tarvitsevat konkreettista viestintää

Ympäristökuormituksen vähentäminen on keskeinen osa kiinteistöliiketoimintaa. Mutta miten kertoa säästyneistä megawattitunneista tai pienentyneistä hiilidioksidipäästöistä ymmärrettävästi ja ennen kaikkea innostavasti? Energiatehokkuudesta viestittäessä kannattaa olla konkreettinen ja lähellä käyttäjän arkea.

Kiinteistöjen ympäristökuormituksen vähentäminen ja ilmastonmuutoksen hillintä on alan suurimpien toimijoiden kärkiteemoja, lue lisää vastuullisesta kiinteistöliiketoiminnasta. LEED- ja BREEAM-sertifioitujen kiinteistöjen määrä lisääntyy vuosittain, ja yhä useampi vuokralainen haluaa toimitilat ympäristöluokituksen saaneesta rakennuksesta.

Vastuullisuus ei enää ole erottautumistekijä, vaan oletusarvo.

– Jokaisen kiinteistönomistajan odotetaan toimivan vastuullisesti. Vastuullisuus on kuin green fee. Sen pitää olla kunnossa, jotta ylipäätään pääsee pelikentälle, sanoo Taskut Communicationsin toimitusjohtaja Petteri Kakkola.

Se, miten pelikentällä sitten erottaudutaan riippuu, kuinka kiinnostavalta kiinteistön vastuullisuus näyttää vuokralaisten silmissä.

– Kiinteistöissä tehdään paljon toimia, jotka takaavat sen vastuullisuuden, mutta eivät välttämättä näy suoraan käyttäjille. Jokainen teko kannattaakin valjastaa terävästi viestinnän käyttöön, sanoo Kakkola.

On kirkastettava, mikä käytännön merkitys teoilla on ja tuoda viestit keskelle arkea. Mieleenpainuva viestintä motivoi käyttäjiä puhumaan oman kiinteistön puolesta sidosryhmilleen.

Helposti ymmärrettävät tietoiskut

Kiinteistöalan toimijat seuraavat ja raportoivat rakennusten sähkönkulutusta, lämmönkulutusta, uusiutuvan energian osuutta, hiilidioksidipäästöjä, veden kokonaiskulutusta ja jätteiden kierrätysastetta.

Viestit säästyneistä megawattitunneista ja pienentyneistä hiilidioksidipäästöistä on kuitenkin helppo ohittaa, elleivät ne kiinnity käyttäjien arkeen.

Miten ympäristötunnusluvuista kerrotaan kiinnostavasti?

– Motivoimisessa auttaa havainnollinen, konkreettinen ja helposti ymmärrettävä viestintä. Jos kiinteistön katolla on aurinkopaneelit, niiden tuottaman sähkön määrä kannattaa suhteuttaa talon sähkönkulutukseen ja kertoa, mitä laitteita omalla tuotannolla voi käyttää. Jos vessoihin on valittu kosketushanat, jotka estävät veden hukkajuoksutuksen, hanan viereen voi laittaa kuvat säiliöautoista, jonka verran käsienpesussa säästetään vettä vuodessa. Mitä lähempänä käyttöyhteyttä tietoisku kerrotaan, sitä paremmin se jää mieleen, Kakkola sanoo.

Myös sähköautojen ja sähköpolkupyörien lisääntyessä niille pitää löytyä riittävästi latauspisteitä ja niistä pitää viestiä selkeästi.

Mutta kääntäen, vastuullisuusviestintään on vaikea sitoutua, jos käyttäjälle merkityksellinen osa-alue ei toteudu. Jos on esimerkiksi kotona tottunut lajittelemaan kotitalousjätteet, ja toimistolla ei ole biojäteastiaa, on käytäntö ristiriidassa ylätason viestin kanssa.

Työmatkapyöräilyyn helppo kannustaa viestinnällä

Yksi kiinteistöjen ympäristöluokitusten mittari on sijaintipaikan kestävyys. Onko kohde hyvien joukkoliikennereittien varrella ja miten pyöräilyä tuetaan tilaratkaisuissa?

Tätä miettivät myös pyöräilijät ja potentiaaliset pyöräilijät. Onko talossa pyöräparkki sisällä, onko pyörätelineitä riittävästi, minkälaiset ovat pukeutumistilat ja suihkut, onko pyöräilyvaatteille kuivatustilaa työpäivän ajaksi, missä laitteita voi ladata, onko rakennuksessa pyörän huoltopiste?

– Kannattaa kertoa mahdollisimman tarkasti vastaukset pyöräilijöiden käytännön kysymyksiin. Sana kiirii nopeasti. Konkreettisella viestinnällä voidaan lisätä työmatkapyöräilyn suosiota ja näin edistää päästöttömien kulkuneuvojen käyttöä, Kakkola sanoo.

Ympäristösertifiointi nostaa kiinteistön arvoa, ja onnistunut vastuullisuusviestintä lisää kiinteistön haluttavuutta kohderyhmän keskuudessa. Tietoisuuden suuri muutosvoima kannattaa kotiuttaa.

__________________________

Taskujen vastuullisuus- ja yritysviestinnän palvelu auttaa kehittämään vastuullisuuden viestintää, parantamaan vuorovaikutusta eri sidosryhmien kanssa, markkinoimaan kestäviä tuotteita ja palveluja tai hyödyntämään uusia mahdollisuuksia kestävän liiketoiminnan markkinoilla.

 

Tutustu vastuullisuus- ja yritysviestinnän palveluihimme ja kysy lisää:

Anu Pitkänen
Chief Executive Officer (CEO)
anu.pitkanen@taskut.fi
+358 40 511 1901 


Yhteystiedot »

(Photo by Fernando @cferdo on Unsplash)

Muita ajankohtaisia

näytä kaikki

18.12.2023

Kiitos vuodesta 2023 on lahja Itämerelle

Vuosi lähenee loppuaan ja on kiitosten aika. Tänäkin jouluna annoimme lahjan yhteiselle Itämerellemme. Aineellisten lahjojen sijasta tuemme Baltic Sea Action Groupin käytännön työtä Itämeren pelastamiseksi, luontokadon torjumiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Itämeri on planeettamme meristä paitsi nuorin myös saastuinein.

6.10.2023

Mannerheimintien peruskorjaus nappasi viestinnän kunniamaininnan Vuoden katutyömaa-kisassa – työmaan viestintää tehdään yhteistyönä

Taskut tekee Mannerheimintien peruskorjauksen työmaaviestintää yhdessä pääurakoitsija VM Suomalainen Oy:n ja Helsingin kaupunkiympäristön kanssa. Yhteinen viestintä sai tunnustusta Vuoden katutyömaa -kisassa. Mannerheimintien peruskorjauksen viestintä sai kunniamaininnan Vuoden katutyömaa -kilpailussa. Kilpailun raati perusteli

4.9.2023

Taskujen ja Exoven strateginen kumppanuus vahvistaa Taskujen digipalveluja

Taskut ja Exove sopivat strategisesta kumppanuudesta. Kumppanuuden myötä Taskuilla on käytössään entistä laajempi teknologia- ja järjestelmäosaaminen. Taskut on Suomen ainoa kiinteistö- ja rakennusalaan erikoistunut viestintä- ja markkinointitoimisto, joka tarjoaa viestinnän ja markkinoinnin suunnittelu- ja kehityspalveluita. Exove Oy