Immersiivinen kokemus ihastuttaa – hyödynnätkö jo tätä ilmiötä kiinteistömarkkinoinnissa?

Amos Rexin avajaisnäyttely räjäytti kertaheitolla Helsingin museouutuuden kansalaisten tietoisuuteen viime vuonna. Valotapahtuma Lux Helsinki toi tammikuussa jälleen puoli miljoonaa kävijää keskelle urbaania valotaidetta. Helmikuussa avattu Helsinki-Vantaan lentoaseman Aukio upottaa matkustajat huikeaan 360-asteiseen suomalaiseen luontoelämykseen. Kokemuksellisuus on nouseva trendi rakennetun ympäristön kehittämisessä ja siihen panostamalla voi todistettavasti nostaa kiinteistön arvoa ja erottua kilpailijoista.

Gartnerin mukaan yksi tämän vuoden suurimmista teknologiatrendeistä on immersiivinen kokemus. Sana tuo mieleen pelien virtuaalilasit, joiden avulla käyttäjä siirtyy pois ympäröivästä todellisuudesta ja uppoutuu virtuaalimaailmaan.

Myös teatterissa immersiivisyys ja kokemuksellinen teatteri on ollut yksi viime vuosien suurista trendeistä. Katsoja upotetaan osaksi esitystä ja hän saa liikkua vapaasti näyttelijöiden keskellä. Esitystila on usein tehty teollisuushalliin, varastorakennukseen tai julkiseen tilaan. Kokemus on jokaiselle erilainen, eikä yhdellä kerralla ehdi nähdä kaikkea. Immersiivisen teatterin uranuurtajana pidetyn Punchdrunk-ryhmän Sleep No More -esitys on pyörinyt New Yorkissa jo vuodesta 2011.

Immersiiviset esitykset yhdistettynä älytilateknologiaan ovat nyt avaamassa uudentyyppisiä mahdollisuuksia myös kiinteistöjen – ja laajemmin koko rakennetun ympäristön kehittämiselle.
Meille suomalaisille nämä mahdollisuudet konkretisoituivat ihastuttavalla tavalla viime elokuussa.
Silloin avautui Amos Rex.

Tokiolainen TeamLab toteutti Helsingin museouutuuteen upeat immersiiviset maailmat. Ihmiset astuivat tiloihin, joissa esitetty sisältö ympäröi heidät joka puolelta. Erilaiset todellisuudet imaisivat sisään, kutsuivat seuraamaan liikettä, osallistumaan ja viipymään. Tunnelma oli maaginen. Sisäänrakennettu vuorovaikutteisuus synnytti oivalluksia siitä, miten itse pystyi luomaan hahmoja, vaikuttamaan niiden kulkuun ja siten tulemaan osaksi teosta.

Avajaisnäyttelyn kävijämäärä nousi yli 250 000:een. Kaikki halukkaat eivät edes mahtuneet sisään.
Näyttely osui oikeaan hetkeen. Se ihastutti ja jätti vahvan muistijäljen. Kertaheitolla se myös räjäytti uuden kohteen kansalaisten tietoisuuteen niin Suomessa kuin ulkomailla. Olisiko Amos Anderssonin taidemuseo saanut vastaavaa tunnettuutta toiselle toimipisteelleen näin nopeasti ilman elämyksellisyyden synnyttämää jonotusilmiötä? Varsin onnistunutta – ja kokemuksellista markkinointia tilalle siis.

Kuva: Amos Rex

Julkisivu on viestintäkanava

Amos Rex oli hyvä opettaja. Se sai meidät toimimaan älykkäässä tilassa. Se myös koukutti ja sai haluamaan tällaista lisää. Myös valotaidetapahtuma Lux Helsinki on jo usean vuoden ajan laittanut rakennetun kaupunkiympäristön kirjaimellisesti elämään. Jopa puoli miljoonaa kävijää saapuu tammikuisin ihailemaan, kun tutut rakennukset muuntuvat viiden päivän ajaksi ainutlaatuisiksi kaupunkitaideteoksiksi. Tapahtuma osoittaa konkreettisesti, miten paljon valot ja äänet vaikuttavat rakennuksen olemukseen.

Ihmiset jakavat somekanavissa kuvia ja videoita julkisivuihin heijastetuista taideteoksista, ja samalla kuviin osuvat kiinteistöjen porttikongit, epätavalliset kattomuodot ja muut arkkitehtoniset yksityiskohdat. Nämä arkisin näkymättömiksi jäävät rakennukset saavat tapahtuman myötä osakseen senkaltaisen positiivista huomiota, josta moni kiinteistöä työkseen markkinoiva haaveilee.

Rakennetun ympäristön lisäksi osansa näkyvyydestä saavat myös alan osaajat. Tänä vuonna esimerkiksi Ramboll tuotti Finlandia-talon seinään H2O-teoksen, jossa julkisivu muutettiin valojen ja äänien avulla virtaavaksi vedeksi. Yritys viesti paitsi asiantuntemustaan myös vastuullisuuden tärkeitä teemoja.

Kuva: Lux Helsinki

Elämyksellinen luontokokemus lentomatkustajille

Uusin immersiivinen kokemus löytyy Helsinki-Vantaan lentoasemalta. Helmikuussa avatulle Aukiolle astuessaan kaukolennolta saapuva matkustaja uppoutuu keskelle suomalaista luontoelämystä.

Kyseessä on Suomen uudeksi näyteikkunaksikin kutsuttu tila, joka on miljoonille kansainvälisille matkustajille ensikosketus maahamme. Aukio on osa Finavian kehitysohjelmaa, jolla yhtiö haluaa vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä ja erottua muista kentistä.

Toteutus on vaikuttava. Jopa 75 metriä pitkä ledinäyttöjen nauha muodostaa näyttämön 360-asteiselle luontokokemukselle. Näytöillä seurataan 16 eri maisemassa kuvatun videon kautta vuoden ja vuorokauden kiertoa Suomen luonnossa. Sininen hetki Kolilla, revontulia Luostolla, korpimetsää keskellä Mikkeliä. Jokaiseen maisemaan on suunniteltu oma äänimaailma. Dynaaminen valaistus imitoi luonnon hetkeä. Matkustajat voivat myös itse maalata revontulia tai syksyn lehtiä kosketuksella suoraan seiniin.

Tilan tehtävänä on välittää matkustajille viesti suomalaisten syvästä luontosuhteesta, mutta myös tuoda luonnon hyvinvointivaikutus lentomatkustajien koettavaksi. Pienikin hetki paikassa, jossa luonto ympäröi joka puolelta (immersiivisyys) ja johon voi myös luoda omia elementtejä (interaktiivisuus) virkistää ja jättää muistijäljen. Konseptin ovat Finavialle toteuttaneet OiOi Collective ja Granlund.

Mittava esitystekniikka on myös täysin sopusoinnussa arkkitehtuurin kanssa. Avaran ja valoisan tilan suomalaiset puupinnat korostuvat kauniisti. Tämän on mahdollistanut se, että älykkään tilakokemuksen teknologiset vaatimukset on huomioitu aikaisessa vaiheessa rakennusprojektia.

Kuva: Finavia

Hyödynnätkö jo kokemuksellisuutta kiinteistöomaisuuden arvon kasvattamisessa?

Ota talteen kahdeksan vinkkiä kiinteistön tunnettuuden räjäyttämiseen:

  1. Valjasta kiinteistösi julkisivu pysyväksi maamerkiksi. Teetä julkisivuremontin yhteydessä muraali tai muu tilataideteos. 
  2. Huomioi lintuperspektiivin ulottuvuus drone-ajan kaupunkikuvassa. Mieti aurinkopaneelin tai viherkaton teettämistä kehityshankkeen yhteydessä myös erottautumisen tuovan arvonnousun näkökulmasta. 
  3. Ota osaa kaupunkitapahtumiin ja tarjoa kiinteistösi julkisivu alustaksi valotaiteelle tai muulle väliaikaistaiteelle. 
  4. Tee kiinteistösi näkyväksi virtuaalimaailmassa luomalla sille paikka sosiaalisen median palveluissa kuten Instagramissa ja Google Mapsissa. Mitä elämyksellisempi tilakokemus on, sitä otollisempi se on jakamiselle. Parhaimmillaan käyttäjät markkinoivat kiinteistöä puolestasi. 
  5. Mieti, millaisia mahdollisuuksia kiinteistösi sisätilat tarjoavat elämyksille. Pienemmälläkin budjetilla ja kekseliäisyydellä pääsee alkuun. Elämyksen pääosassa on aina sisältö. Sen pitäisi välittää toimintasi kannalta olennainen viesti ja samalla tarjota käyttäjälle virkistävä, viihdyttävä tai hyvinvointia lisäävä kokemus. 
  6. Ota kokemuksellisuus osaksi uudisrakennushanketta tai korjausta. Huomioi älytilateknologian vaatimukset aikaisessa vaiheessa, jolloin mittavakin teknologia saadaan sulautumaan osaksi arkkitehtuuria. Kun esimerkiksi seinät reagoivat suoraan kosketukseen, ei erillisiä infonäyttöjä tarvita. 
  7. Muista rauhoittavan äänimaailman vaikutus. Mallia voi ottaa lentoaseman Aukiosta, jossa kuulet tuulen huminaa, lehtien havinaa ja maisemaan sovitettuja linnun ääniä ja huomaat olevasi oikeasti luonnossa. 
  8. Valjasta tila sopivaksi erilaisiin käyttötarkoituksiin. Elämyksellisessä tilassa halutaan viipyä. Ota siitä kaikki irti.

Tarvitsetko apua kiinteistösi arvon tai kokemuksellisuuden kehittämisessä?

Ota yhteyttä petteri.kakkola@taskut.fi 0440 544 050 tai katso lisää >>

Kuva: Finavia
Kuvat: Finavia

______________________

Taskut on viestinnän asiantuntija rakennetussa ympäristössä

Taskut on yritys- ja markkinointiviestintään sekä vastuullisen liiketoiminnan kehittämiseen erikoistunut asiantuntijayritys. Palvelemme kestävää yhteiskuntaa rakentavia yrityksiä ja organisaatioita erityisesti rakennetun ympäristön toimialan, B2B-markkinointiviestinnän sekä yritysvastuuviestinnän aloilla.

Yli kolme vuosikymmentä ja satoja hankkeita nähneenä yrityksenä Taskut tarjoaa näköalapaikan kiinteistö- ja rakennusalan kehitykseen sekä mielenkiintoisia projekteja yhteiskunnallisesti merkittävällä toimialalla. Asiakkaitamme ovat muun muassa kiinteistöjen omistajat ja kiinteistösijoittajat, rakennusteollisuuden yritykset ja yhteisöt, palveluyritykset, järjestöt, asukkaat, kunnat ja kaupungit sekä muut maankäytön ja kiinteistökehityksen toimijat.

Taskut työllistää noin kymmenen viestinnän, markkinoinnin ja projektijohtamisen asiantuntijaa sekä laajan joukon erityisosaajia kirjoittajista graafikoihin, designereihin ja koodareihin kumppaniverkoston kautta.

Muita ajankohtaisia

näytä kaikki

4.12.2019

Kauppakeskuksen voima löytyy sen sisäisestä kulttuurista

Asiakkaan aikakaudella kauppakeskuksen kenties tärkein asiakasryhmä onkin sisäinen. Tilojen vuokralaisilla on suorin mahdollisuus vaikuttaa kuluttajien asiakaskokemukseen ja asiointien arvoon. Kauppakeskusten johtamisessa ja markkinoinnissa tarvitaankin tulevaisuudessa yhä enemmän vuokralaisten yhteishenkeä rakentavia tekoja sekä

14.10.2019

Taskut vahvistaa tiimiään palvelumuotoilun ja strategisen suunnittelun osaamisella

Taskujen osaaminen vahvistuu erityisesti kauppakeskusmarkkinoinnin kehittämisen, palvelumuotoilun sekä viestinnän strategisen suunnittelun osalta. Meri Peltola ja Kia Lindström auttavat kehittämään asiakaskokemusta ja viestinnän sisältöjä pitkäjännitteisesti strategiaa tukien.   Syyskuussa asiantuntijaorganisaatiomme täydentyi

12.8.2019

Vastuullinen kiinteistöliiketoiminta luo hyviä vuokralaissuhteita ja uutta säpinää historiallisiin rakennuksiin

Yhä useampi yritys valitsee toimitilat nyt ympäristösertifioidusta kiinteistöstä. Taustalla on nopeasti kasvava vaatimus toimitilojen vastuullisuutta kohtaan, sanoo Ilmarisen rakennuttajapäällikkö Niina Rajakoski. Kestävästi rakennetussa tai perusparannetussa kiinteistössä käyttäjät viihtyvät hyvin, mikä näkyy pitkinä